Hoe kun je een kredietcheck gebruiken om het risico op wanbetaling te verkleinen?

Wanneer debiteuren niet op tijd betalen kan dat grote financiële gevolgen met zich meebrengen. Wanbetalers kunnen een dusdanige negatieve impact hebben op de cashflow van een bedrijf, dat deze in financiële moeilijkheden komt. Denk aan het niet meer kunnen betalen van werknemers, leveranciers en belastingen. Kortom, wanbetaling wil je zo veel mogelijk voorkomen. Dit kan bijvoorbeeld met een kredietcheck. Ben je benieuwd hoe je met een kredietcheck de kans op wanbetaling kunt verkleinen? Lees dan snel verder, want in deze blog gaan we hier dieper op in.

Wat is een kredietcheck?

Een kredietcheck is een soort onderzoek, een check, om de kredietwaardigheid van een klant te beoordelen. Een kredietcheck verschaft inzicht in de financiële gezondheid van de klant. Zo geeft het informatie over eventuele schulden, betalingsachterstanden en eerdere situaties waarin de klant niet op tijd heeft betaald. Daarnaast kan een kredietcheck worden gebruikt om afspraken en voorwaarden op te stellen. Een kredietcheck wordt vaak bij nieuwe, potentiële klanten uitgevoerd, maar het is ook zeker niet verkeerd om zo nu en dan de financiële situatie van bestaande klanten te checken.

Kredietcheck om de kredietwaardigheid te beoordelen

Zoals gezegd is een krediet check een handige tool om inzicht te krijgen in de kredietwaardigheid van een potentiële, nieuwe klant. Staat de klant bijvoorbeeld te boek als een notoire wanbetaler? Is er op dit moment sprake van een betalingsachterstand? Of heeft de klant veel schulden? Door een kredietcheck uit te voeren krijg je antwoord op al deze vragen en meer. Zo kan er een goede inschatting worden gemaakt van de kans op wanbetaling. Doe alleen zaken met kredietwaardige klanten om het risico op wanbetaling tot een minimum te beperken.

Kredietcheck om afspraken en voorwaarden op te stellen

Wil je toch in zee gaan met een klant met een wat lagere kredietwaardigheid? Dan kun je aan de hand van de uitslag van de kredietcheck besluiten om strengere afspraken en voorwaarden op te stellen. Zo kun je met de klant afspraken maken over de betalingstermijn en de betalingscondities. Denk aan een kortere betalingstermijn.

Periodieke kredietcheck bij bestaande klanten

Niet alleen bij nieuwe klanten is het verstandig om een kredietcheck uit te voeren, ook bij bestaande klanten mag een periodieke kredietcheck eigenlijk niet ontbreken. Er kan natuurlijk van alles veranderen in de financiële situatie van de klant. Daar waar er eerst geen sprake was van betalingsachterstanden, kan dat nu ineens wel het geval zijn en tot wanbetaling leiden. Het is daarom goed om ook bij bestaande klanten de kredietwaardigheid goed in de gaten te houden.

ZIE JE GEDACHTEN

Leave a reply

Cnvplezierinwerk
Logo
Enable registration in settings - general
Compare items
  • Total (0)
Compare
0
Shopping cart